Így viselkedj egy online csoportban

Az interaktív online csoportok az elmúlt néhány év termékei, de mára mindannyian tagjai vagyunk legalább néhánynak. Viszont az online illem, vagy az online csoport-illem még egyáltalán nem mondható kikristályosodott szabályrendszernek. Ha láttál már flame-wart (személyeskedő kommentek háborúja), akkor pontosan tudod,  milyen fontos, hogy értelmesen tudjunk viselkedni egy csoportban.  Íme néhány javaslat, hogy ez miként sikerülhet. 

Az itt javasolt szabályokban valójában nincs semmi ördöngösség, hiszen a hétköznapi illemszabályainkon alapulnak. A legtöbbjük valószínűleg ismerős lesz (például Grice vagy a szüleink, nagyszüleink szavaiból) – még akkor is, ha nem vagy ismerős az online csoportok világában! Ebből máris következik egy első szabály:

ne mondj semmi olyat, amit egy jelenléti beszélgetésben nem mondanál.

1. Légy nyitott és érdeklődj!

A csoportokból, csoportos online beszélgetésekből úgy profitálhatsz a legtöbbet, ha nem a saját véleményed megvédésére, vagy mások meggyőzésére, hanem a vélemények sokszínűségének kihasználására törekszel:  vagyis jószándékúan megelőlegezed, hogy a beszélgetőpartnered is értelmes ember. 🙂 Ha nem értesz egyet, mellőzd a “nem értek egyet” tartalomban kimerülő hozzászólásokat. Az ilyesmi csak érzelmi hullámokat kelt, de tartalmilag nem járul hozzá a diskurzushoz. Fejtsd ki (érvekkel) az álláspontodat anélkül, hogy másokéhoz viszonyítanád, vagy másokat minősítenél vele. Ne mondd például, hogy “XY-nal vitatkozva arra hívnám fel a figyelmet, hogy a Facebookkal kapcsolatos tavalyi hírek szerint…” A következő megszólaló ilyenkor már kénytelen “valakinek a pártjára” állni. Mondd inkább, hogy “A Facebookkal kapcsolatos tavalyi hírek szerint…” A vita során ne felejtsd: nem személyek, hanem álláspontok ütköznek!

2. Légy informatív és tömör!

Az idő és a figyelem olyan  ajándékok, amivel egy offline csoportban sem illik visszaélni. Egy nem virtuális csoportban könnyen javíthatod magadat az alapján, amit a csoporttagok arcán látsz, például értetlenséget, ha túl röviden, vagy túl homályosan beszéltél, vagy unalmat, ha túl terjengősen. Biztosan ismersz olyat, aki ezt a remek, azonnali visszajelzést nem nagyon szokta kihasználni. Mivel online csoportokban nem, vagy kevéssé áll rendelkezésünkre a vizuális visszajelzés, érdemes óvatosnak lenni azzal, mennyit beszélsz, vajon meddig vagy érdekes. Ha a csoport szóbeli, egy-egy megszólalásnál tartsd a mondanivalód hosszát egy-két percen belül: valószínűleg minden csoporttag tud majd követni Téged. Négy-öt percen túl már biztos lehetsz benne, hogy elvesztetted a többiek figyelmét. Ha úgy érzed, szívesen túllépnéd ezt a keretet, kérd meg a csoport vezetőjét, hogy hadd hirdess meg saját előadást.

Írásban nehéz megmondani, mennyi a túl hosszú, mi az, amit még hajlandóak lesznek elolvasni a többiek. Jó taktika, hogy miután leírtad, átnézed a mondataidat: tudsz-e belőle elhagyni, húzni úgy, hogy a lényeg és az íz megmaradjon? Vannak olyan fórumok, ahol eleve limitált a hozzászólások karakterszáma (twitter). Ha ezeket használod, az jó gyakorlás a rövid, tömör fogalmazásra. Emlékszel az elsős magyarkönyvből Bőbeszédű Balambérra és Szűkszavú Szaniszlóra? Meg az arany középútra? Ha igen, akkor természetesen online is segítségül hívhatod őket. 🙂

3. Légy türelmes!

A hidegvéred megőrzése érdekében emlékeztesd magad: nem mindenki abban profi, amiben Te. Szörnyülködés helyett mutass példát: adj tanácsot, segíts, kérd meg a másikat, hogy csinálja másképp! Neked csak két jól megfogalmazott mondatba (vagy jól irányzott kattintásba) kerül az, ami a másiknak hatalmas segítség lehet.

4. Kérj segítséget!

Ha elakadtál, nem működik a technika, elvesztetted a fonalat, vagy valami más miatt rosszul érzed magad a csoportos beszélgetésben, jelezd a problémádat szóban vagy írásban a facilitátor / adminisztrátor felé. Egy  jelenléti csoportban nyugodtan elvárhatod, hogy a vezető észrevegye a tanácstalan arckifejezésedet, elbizonytalanodásodat. Egy online csoportban jobb, ha nem vársz erre, inkább tegyél magadért! A vezető dolga az, hogy segítsen. Ha pedig ilyen nincs a csoportban, akkor megszólíthatsz valakit, aki szimpatikus számodra, vagy bízol benne, ha pedig ilyen sincs, akkor még mindig ott a lehetőség, hogy mindenkihez szólj. Fejezd ki a nehézségeidet és igényeidet tényszerűen, saját magadról beszélve (tehát másokat nem emlegetve!) a tőled telhető legpontosabb megfogalmazásban.

5. Maradj a tényeknél, kerüld a személyeskedést!

Ez a szabály írásos kommunikáció esetén duplán igaz. Kerüld a túl heves, vagy az ellenségesség látszatát keltő érzelmek, ítéletek kifejezését. A CSUPA NAGYBETŰ PÉLDÁUL KIABÁLÁST JELENT!  Egy heves indítású vita könnyen eltávolodhat az eredeti témától, és személyeskedő (a másik szermély korára, nemére, vallására, kinézetére, nyelvhasználatára, személyes képességeire stb. utaló, becsmérlő), és őrült goyrsan nyilvános hozzászólások csatájává (flame war) alakulhat. Néha segít a  csatározás megelőzésében, ha nyíltan leírod, hogy elfogadod, hogy más másképp gondolja, és ezt így tartod jónak. Ahogyan az online-on kívül is: egy-egy mosoly (vagy írásban szmájli) csodákra képes. 🙂

A nem virtuális világban is igaz, hogy a már kialakult konfliktusokat személyesen (nem mások előtt) érdemes rendezni. Jobb, ha egyszerűen csak kimaradsz a mások között kialakult csatákból. Ha pedig már benne vagy egyben, akkor egyszerűen hagyd rá a másikra, vagy kezdeményezz vele privát beszélgetést. Ha ennél is komolyabb a dolog,  kérj személyes találkozót a kialakult helyzet rendezése céljából.

6. Maradj a témánál!

Ne szemetelj a virtuális térben, vagyis törekedj arra, hogy a témához tartozó tartalmakat ossz meg. Lehetnek olyan esetek, amikor nem könnyű eldönteni, hogy valami a témához tartozó tartalom-e vagy sem. Ilyen esetekben csoportvezető dolga lehet, hogyan kezeli az esetet. Csoporttagként elkerülheted a félreértéseket, ha  az esetleg “offtopic”-nak vagy “határeset”-nek tűnő kommentedhez rögtön azt is  hozzáfűzöd, hogyan kapcsolódik a csoport témájához és hogyan tudná segíteni a közös munkát. Az obszcén, politikai vagy hirdetési tartalmú kommentelést biztosan kerüld el – kivéve persze ha egy obszén / politikai / hirdetési témájú csoportban vagy tag. De ha nem, akkor ne csodálkozz, ha a csoportvezető kérdés nélkül törli a másokat esetleg sértő kommentedet.

7. Tarstd be a törvényeket!

Minden, ami a törvények szerint tilos, az az online csoportokban is tilos. Minden, ami az éppen felhasznált szoftverek (pl. Facebook, a Google+) szabályzatai szerint tilos, az az adott is tilos. Az online etikett nagyon alapszabályainak bővebb megismeréséhez nézd át az eetikett.hu oldalt.

______________________________________________________________________________________________

A fenti szabályokat eredetileg Tóth Renátával fogalmaztuk meg a “Gondolkodjunk együtt a digitális állampolgárságról”  című online kurzus viselkedési ajánlásaiként. Örömmel vesszük, ha online csoportvezetőként a saját csoportodban is használod az itt leírt szabályokat, ajánlásokat, akár szóról szóra idézve, akár kis- vagy nagymértékben megváltoztatva, például adaptálva az adott csoport sajátosságaira. Örülünk, ha az idézés / inspirálódás során az alább megjelölt Creative Commons-os licenszet szem előtt tartva saját szabályaid publikálása során meghivatkozod ezt az írást (=Nevezd meg!). Nem örülünk, sőt egyenesen haragszunk és csalódottak leszünk, ha nem így teszel. 

Creative Commons
Nevezd meg!
Share Remix Attribution

kép