Így állj neki a prezentációdnak!

A power point template-k világa annyira vonzó, hogy néha nehéz megállni, hogy ne velük kezdjük a prezentációnk összeállítását. Pedig az, hogy mit és főleg miért mondunk, százszor fontosabb, mint az, hogy mi van a hátunk mögé vetítve! Mielőtt megkísértenek a jobbnál jobb prezis betűtípusok, szánj egy kis időt a tervezésre is!

1. Miért prezentálsz?

Mielőtt elkezdenéd a tartalmat, vagy a vizuális kiegészítést (például power point prezentációt) összeállítani, foglalkozz először a lényeggel! Mi a célod a prezentációval? (Használhatod a think-do / gondol-tesz mátrixot is: válaszold meg, mi az, amit most gondol és tesz a közönséged, és mi az, amit szeretnél, hogy gondoljon és tegyen a prezentációd után. Ne feledd: ha nem akarsz változást elérni, minek prezentálsz?)

Screen Shot 2014-04-04 at 1.53.13

2. Tudd, mit akarsz átadni!

Mi a legfontosabb dolog, amit mondani akarsz a rendelkezésedre álló időben?  A prezentációd egyik célja mindenképp az, hogy ezt az üzenetet egyrészt megértse, másrészt alaposan megjegyezze a közönséged. Építsd fel a prezidet e köré az üzenet köré! Nem követsz el hibát, ha a kulcsüzenet kétszer – vagy akár többször is – is elhangzik az előadásodban – például az elején és a végén.
A kulcsüzeneted kibontásának első lépése lehet, hogy összeszeded azt a három-hat “részüzenetet”, amit a lényeghez kapcsolódóan el akarsz mondani. Ne zsúfolj túl sok információt egy előadásba! inkább mondj kevesebbet, de azt úgy, hogy hosszútávon is megjegyezze a közönséged.

Simon Sinek – How gread leaders inspire action

Számold meg, hányszor hangzik el a kulcsüzenet! Lehetetlen nem észrevenni és nem megjegyezni.

3. Ismerd a közönséged!

A megfelelő stílus legalább féle részben azon múlik, milyen a közönséged. Az öltözéked, szóhasználatod, poénjaidat és sokszor a kulcsüzenedet tartalmát is érdemes azokhoz igazítanod, akik hallgatni fognak. Egészen részletekbe menőkig érdemes a közönségeden mediálni: miért hallgatnak Téged? mit csináltak előtte, milyen napjuk volt? Hogyan élnek? Példáu  van-e családjuk, mik a hobbijaik, mihez értenek, mihez nem satöbbi… Úgy szólj hozzájuk, ahogy igazán megértik!
Betűre pontosan tudd, milyen rendezvényen vagy! Igazán kedves dolog, ha meghallgatod a többi (előtted és utánad következő) előadót is. Ha vol az előadásukban  olyan, ami tetszett, vagy kapcsolódik a témádhoz, ne mulaszd el megemlíteni!

4. Ismerd önmagad!

Mint az élet legtöbb területén, itt sem árt, ha van némi fogalmad arról, ki vagy, kinek látszol és hogy kinek szeretnél látszani. A megfelelő stílus legalább fele részben ezen múlik. Érdemes lehet eltérni a szabályoktól, ha tudod, miért csinálod, milyen hatást akarsz vele kelteni. Egy-két szokatlan dolog (érdekes ruha, érdekes szóhasználat, egy meghökkentő performanca stb) feldobja a prezentációdat,  viszont a túl sok furcsasággal inkább távolítod magad a közönségtől.

Erika Napoletano – Rethinking unpopular

Egy ilyen karakterű előadón nem is állna jól a vasalt, hosszú ujjú ing…

5. Szeresd a témát!

Jó, persze ismerd is alaposan… de bele se fogj olyasmibe, amit nem szívesen adsz elő. Ha kötelezően kell előadnod egy nem általad választott témáról, akkor töprengj rajta addig, míg meg nem találod, mi benne az érdekes, mi áll közel hozzád belőle.
Meg kell teremtened a témával való kapcsolatodat: ha Téged nem érdekel, hogyan tudod elhitetni a közönségeddel, hogy érdekes?! Milyen személyes történeted kötődik hozzá? Mi jut eszedbe róla? Nincs olyan téma, amihez ne lehetne legalább egy icipicit kapcsolódni!

Jamie Oliver – Teach every child about food


Persze könnyű szenvedélyesnek lenni, ha az egész eddigi életedet arra témára, ügyre szántad, amiről éppen előadsz. Ha a jelenlegi témád nem ilyen, az  ebből a prezentációból sok szenvedélyes mozzanatot elleshetsz.

A prezentációk céljának, kulcsüzenetének (stb) tervezésében az a nehéz, hogy csomó idő elmegy vele, miközben a töprengésnek nincs kézzel fogható, szemmel látható eredménye – nem úgy, mint a ppt vagy prezi készítés esetén… Viszont azt fogod tapasztalni, hogy ha alaposan kidolgozod a koncepciót, akkor a részletek már könnyebben jönnek majd. Arról nem is beszélve, hogy ha elköteleződsz az előadásod célja mellett és szereted a közönséged, akkor sokkal magabiztosabban állsz majd a színpadon is!

kép